BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 29 Julai 2009

kitabul iman fi sahih bukhari

1 - باب الإيمان، وقول النبي صلى الله عليه وسلم: (بني الإسلام على خمس).
وهو قول وفعل، ويزيد وينقص، قال الله تعالى: {ليزدادوا إيمانا مع إيمانهم} /الفتح: 4/. {وزنادهم هدى} /الكهف: 13/. {ويزيد الله الذين اهتدوا هدى} /مريم: 76/. {والذين اهتدوا زادهم هدى وآتاهم تقواهم} /محمد: 17/. {ويزداد الذين آمنوا إيمانا} /المدثر: 31/. وقوله: {أيكم زادته هذه إيمانا فأما الذين آمنوا فزادتهم إيمانا} /التوبة: 124/. وقوله جل ذكره: {فاخشوهم فزادهم إيمانا} /آل عمران: 173/. وقوله تعالى: {وما زادهم إلا إيمانا وتسليما} /الأحزاب: 22/. والحب في الله والبغض في الله من الإيمان

Rabu, 22 Julai 2009

video clip Muhasabah cinta

hayatilah..

Muhasabah Cinta
Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Back to Reff.

.:: teka teki ::.

lima pasang stokin direndam di dalam laut merah.setiap pasang stokin itu berwarna putih, hijau, biru, kuning, dan hijau.. apakah yang terjadi kepada semua stokin tersebut??

SEJARAH PENULISAN AL-QURAN

Pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. al-Quran tidak ditulis dalam 1 mashaf ataupun kitab kerana ayat Quran diturunkan secara beransur-ansur mengikut keadaan dan peristiwa yang bersesuaian. Apa-apa ayat yang Nabi terima dari Jibril a.s, Nabi menyampaikan ayat tersebut kepada para sahabat pula dan seterusnya sahabat menyampaikan kepada para tabi tabiin. Sebab lain ayat Quran tidak ditulis pada zaman Nabi kerana para sahabat mempunyai daya ingatan yang kuat dan mereka mampu menghafal kesemuanya dan sentiasa tersimpan di dalam hati mereka tanpa menulis ayat tersebut.Ada juga para sahabat yang cukup faham ayat2 yang telah diterima.

Ada juga sebahagian daripada sahabat yang menulis ayat Quran yang diterima untuk simpanan sendiri. Tetapi mereka menulis tidak dalam 1 mashaf kerana pada zaman Nabi tiada lagi alat2 tulis seperti zaman sekarang. Maka ada di antara mereka menulis ayat2 Quran di pelepah2 kurma, di dinding rumah dan pada kepingan2 batu.

Baginda s.a.w. juga mempunyai jurutulis untuk menulis ayat2 al-Quran yang telah diwahyukan kepada baginda. Antara jurutulis Baginda ialah: Saidina Abu Bakar as-Siddiq, Saidina Othman,Saidina Ali, Zaid bin Thabit, Ubai Bin Kaab dll. mereka diperintahkan menulis wahyu dibawah arahan baginda sendiri.

Nabi pernah mengutuskan 70 ahli Qurra'(penghafal Quran) untuk mengajar salah satu suku kaum tetapi semasa di dalam perjalanan, mereka dihalang oleh satu kumpulan Bani Sulaiman dan akhirnya 70 ahli Qurra' tersebut telah dibunuh. (di dalam riwayat Nabi mengatakan bahawa ada seorang ahli Qurra' terlepas kerana yang pergi adalah 71 orang).

Selepas Nabi mengetahui mengenai kematian 70 ahli Qurra yang telah diutuskan baginda, berlakulah bacaan doa Qunut yang dilakukan oleh Nabi selama sebulan selepas rukuk yang mana doa Qunut tersebut dilakukan untuk mendoakan supaya dihancurkan kumpulan yang membunuh 70 ahli Qurra' tersebut.

selepas kewafatan Nabi,pada zaman pemerintahan Abu Bakar as-Siddiq, ramai orang Islam yang telah murtad,ada yang mengakui diri mereka sebagai Nabi dan ada yang enggan membayar zakat. Maka telah berlakulah peperangan al-Yamamah di mana Saidina Abu Bakar telah menghantar tentera Islam seramai 70 ahli Qurra' supaya memerangi orang yang murtad. Dalam peperangan tersebut, ramai ahli Qurra' yang terbunuh,dan jumlah ahli Qurra yang terbunuh kesemuanya dicampur dengan pembunuhan ahli Qurra pada zaman Nabi menjadikan 140 ahli Qurra yang telah terkorban.

Disebabkan kematian ahli Qurra yang terlalu ramai, maka saidina Omar telah menyuruh Saidina Abu Bakar supaya al-Quran ditulis dan dikumpulkan menjadi 1 kitab. Hal ini berlaku kerana dikhuatiri ayat Quran akan hilang begitu sahaja akibat kehilangan penghafal Quran.
Apabila saidina Omar menyuruh dilakukan penulisan dan pengumpulan Quran, maka saidina Abu Bakar berkata :"bagaimana aku nak lakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Rasulullah?
tetapi saidina Omar memujuk Saidina Abu Bakar sehinggalah Abu Bakar akhirnya bersetuju untuk mengumpulkan Quran.

Saidina Abu Bakar berjumpa dengan Zaid bin Thabit supaya mengumpulkan ayat2 Quran untuk dijadikan 1 mashaf dengan berkata : "wahai Zaid, kamu pemuda yang cerdik, pintar, gagah dan tidak pelupa. dan kami tidak pernah mencela kamu. dan kamu merupakan penulis wahyu yang diamanahkan oleh Rasulullah s.aw." Saidina Abu Bakar melantik Zaid bin Thabit kerana mempunyai perwatakan yang bersih, masih muda dan gagah untuk melakukan pengumpulan Quran dan Zaid merupakan penulis Wahyu di atas arahan Rasulullah.

seterusnya, Zaid bin Thabit melakukan tugasannya iaitu mengumpul ayat2 Quran dengan cara pergi ke rumah sahabat2 yang ada menyimpan ayat Quran, maka dikumpulkan kesemua ayat2 Quran dan dibukukan menjadi 1 kitab. dan akhirnya diserahkan kepada Saidina Abu Bakar dan disimpan olehnya yang disebut sebagai suhuf. ayat Quran ditulis dengan 7 ahruf iaitu mengikut lahjah@ bahasa suku kaum arab kerana kalimahnya tidak mempunyai baris dan titik. Selepas kewafatan saidina Abu Bakar, diserahkan mashaf tersebut kepada saidina Omar dan selepas kewafatan Omar,diserahkan pula kepada anaknya Hafsah untuk disimpan.

Dan pada zaman pemerintahan saidina Othman, mashaf tersebut disimpan oleh Saidina Othman, dan saidina Othman membuat satu kitab al-Quran dengan menyalin semula dari suhuf dari zaman Saidina Abu Bakar. Al-Quran pada zaman Othman ditulis mengikut susunan ayat Quran yang dimulai surah Al-Fatihah sehingga surah An-Nas berdasarkan wahyu yang mana telah berlaku pembentangan terakhir kepada Jibril oleh Nabi, dan terdapatnya ayat yang dimansuhkan, dibetulkan oleh Jibril a.s.

Maka sekarang al-Quran yang kita baca merupakan susunan semula yang dilakukan pada zaman Othman, dan dinamakan resam Othmani.

Selasa, 21 Julai 2009

**TAUBAT SEORANG HAMBA**





hati hiba mengenangkan dosa2 yang ku lakukan
oh tuhan yang maha Kuasa
terima taubat hamba berdosa

kuakui kelemahan diri
kuinsafi kekurangan ini
kukesali kejahilan ini
terimalah..terimalah..
terimalah taubatku

telah aku merasakan
derita jiwa dan perasaan
kerna hilang dari jalan
menuju redha Mu ya Tuhan

kuakui kelemahan diri
kuinsafi kekurangan ini
kukesali kejahilan ini
terimalah..terimalah..
terimalah taubatku ini

di hamparan ini ku meminta
moga taubatku diterima..

kuakui kelemahan diri
kuinsafi kekurangan ini
kukesali kejahilan ini
terimalah..terimalah..
terimalah taubatku ini..

semoga taubatku diterima oleh Allah..amin

Isnin, 20 Julai 2009

.:: Peristiwa Isra' Mikraj ::.

Dalam rangka memantapkan iman serta memperlihatkan limpah kurniaNya ke atas Rasulullah, Allah memperlihatkan seluruh kebesaranNya ketika Baginda melalui peristiwa Isra dan Mikraj.

Allah s.w.t. menjalankan (asra) hambaNya (Nabi Muhammad) pada suatu malam yang berkat dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis. Perjalanan Baginda pada malam itu adalah bertujuan untuk menyaksikan keagungan Allah dan menerima perintah sembahyang .

Allah berfirman yang bermaksud :
"Maha Suci Allah yg telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil Haram (di Mekah) ke Masjidil Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, utk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(surah al-Israa':1)

Ketika Rasulullah s.a.w. sampai ke Baitul Maqdis, baginda bertemu dengan Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan Nabi Isa a.s. Kemudian Rasulullah s.a.w mengimamkan sembahyang di Masjidil Aqsa. Selesai sembahyang Baginda menghampiri dua gelas. Satu gelas berisi khamr (arak) dan satu lagi berisi air susu. Rasulullah mengambil gelas yang berisi air susu dan meneguknya. Baginda membiarkan sahaja gelas yang berisi arak. Selepas itu Jibril berkata kepadanya :"Aku hadiahkan kerana kesucian susu untuk umatmu hai Muhammad, dan diharamkan atasmu khamr.

Dari Baitul Maqdis Rasulullah meneruskan perjalanannya naik ke langit yang disebut sebagai Mikraj. Dari Mikraj itu Nabi menerima kewajipan sembahyang untuk dirinya dan seluruh umatnya sebanyak lima waktu sehari semalam.

Pada keesokan Rasulullah memberitahu kejadian tersebut kepada umatnya. Ada sebahagian yang mempercayainya dan ada sebahagian lagi mengingkarinya. Kemudian, umat yang lemah iman menjadi murtad (Keluar agama Islam). Malahan ada satu golongan yang datang kepada Abu Bakar untuk meminta pendapatnya. Abu Bakar menjawab,"Apapun yang dikatakan oleh Nabi Muhammad, aku membenarkannya dan aku percaya." Dan sejak itulah Abu Bakar digelar sebagai as-Siddiq.

Kemudian perbincangan terjadi di antara kaum kafir Mekah terhadap kejadian yang mengundang masalah itu. Mereka ingin menguji Rasulullah dan bertanya mengenai bentuk Masjid di baitul Maqdis. Ternyata Baginda mampu menjelaskannye secara terperinci sehingga ada sebahagian di antara mereka yang membenarkannya.

Selepas itu, mereka bertanya lagi kepada Baginda supaya menjelaskan jumlah unta yang membawa dagangan para saudagar dari Syria. Nabi pun menjawab:" ketika terbit matahari datang kafilah unta berwarna putih dan hitam dari Syria. Kemudian mereka menunggu kedatangannya." walaupun Nabi mampu memberi jawapan yang benar dan tepat, mereka tetap dalam keadaan ingkar (kafir) bahkan kekafiran mereka semakin bertambah....

(dipetik dari buku Kisah-Kisah Nabi dalam Al-Quran)

Ahad, 19 Julai 2009

Antara Cinta & sahabat.....

Antara percintaan dan persahabatan,,,yang manakah anda rasa paling utama dan penting...?? kalo cinta lebih utama..kenapa??? atau sahabat yang lebih utama..apa alasan anda????

hari yg penat..

pnt nye arini 1 ari dlm pjalanan dr umah nk ke ukm ni..nek bas segamat ke serembn alhmdulillah xde ape2 yg jd..cme ujan lbt n ptr2 membuatkn sjuk sgt rsa nye bdn ni...smpai2 kt busten sremban ujan pn lbt lg xbrnti2..reht2 la jap dkt surau..ms ngah jln sorg2,ad plak tbe2 3 org mamat yg agak mggerunkan..ms 2 byk2 doa jela sb tkt sgt dgn mamat td 2..mcm2 pkr dlm pale ni tkt diapa2 kan,,alhmdulillah ms 2 diorg cme pgl2 je..2 pn rs cam nk ngs da,,huhu...nak nek ktm td ptg,,masyaAllah mmg ramai manusia..berebut2 msuk dlm ktm 2..dgn beg yg berat..mg menguji ksbrn tol td..tpkse la bdiri dlm lbh kurang stgah jam ,,da nk smp ktm ukm bru dpt duduk..alhamdulillah rs nkmatnye dpt duduk. smp2 ktm ukm plak,,lg 1 hal bus ukm pnuh nye..nak xnk dsbbkan da xthn pnt sgt,,nek jela pnuh2 pn wlaupn kalo da ikutkan muatan,,mg da lbh sgt da,,huhu..dlm bas smpit2 kne dri lg,,mmg ujian tol blk arini...dan akhirnyeee..smp juga driku ini di ukm..alhmdulillah..mg pnt sgt pjlnan blk kali ni..moga2 Allah sntiasa melindungi hambaNya ini..amin..

Rabu, 15 Julai 2009

.::uji Minda::.

banyak2 ikan...ikan apekah yang selalu sakit perut??
kalo dapt jwb leh la bagi jawapan kt coment... :)
selamat menjawab...:)

Sunan Nasaie...


KITAB SUNAN NASAEI
salam :)
Alhmdulillah td dah menjejakkan kaki ke PTSL mencari kitab Sunan Nasaie..akhirnye bjumpe gak ngn kitab tersebut...banyak rupenye kitab ni kt PTSL..byk plihan kitab leh wat,,hehe..tp akhir nye amik kitab seperti gambar di atas..kitab Sunan Nasaei ini telah disyarahkan oleh 2 imam iaitu Suyuti dan As-Sindie..emm kalo td sy selak2 n tgk isi kandungan kitab ni..sebenar nye kitab Sunan Nasaie ni ad 5 jilid yang mana jilid yang ke5 merupakan senarai bab dan hadith yang telah disusun rapi dan teratur bagi memudahkan proses pencarian hadith dan bab-bab yang terdapat di dalam jilid 1-4. dan terdapat juga kitab Soheh Sunan Nasaie yang mana di dalamnye merupakan hadith2 yang soheh daripada Kitab Sunan Nasaei. Jadi apabila kitab dah jumpe, tugasan seterusnye saya perlu mengetahui berkaitan hadith di dalam kitab tersebut ad bape, nak tau berapa hadith yang soheh n sebaliknye..selain 2 gak kene cari rujukan tuk wat biodata imam Nasaei dgn lebih lengkap..
semoga tempoh menyiapkn tugasan ni sentiasa dipermudahkan..amin
setakat ni dlu,,,wassalam :)




Sabtu, 11 Julai 2009

2 bulan praktikal....

program diskusi kitab Akidah al-Tohawiyah
di masjid Jamek Segamat


Pejabat Agama Daerah Segamat

bsama imam Daerah Segamat

Assalamualaikum... :)
nak cite pengalaman sdikit ni..hehe ms cti sem 2 bulan aritu..alhmdulillah telah tlaksana praktikal di pejabat Agama Daerah Segamat..mcm2 pnglamn n pngetahuan baru dpt kat sane..rs 2 bulan mcm skjap sgt..rs rndu dkt staff2 kt sane yg bek ati n peramah..sume nye sporting2 sgt..spnjg 2 bln kt sne,byk pglmn dpt antara nye,,prosuder nak nikah utk negeri johorla..emm lg ktorg dpt job dr pnylia tuk wat soal jwb mgenai isbath nik
ah(perkahwinan luar negara)emm,dpt byk ilmu drp job yg kitorg kne wat ni,, selain tu,.kitorg dpt gak mrasa ikut bhg penguatkuasa pergi wat opersi mlm2 tgkap org wat mksiat..em pglaman ptma yg xdpt dilupekan..kitrg g hotel2, g tmn2 n g umah yg ad dpt aduan dr org awam..mmg rs bterima ksh sgt pd phak ukm n fpi yg beri peluang pd pelajar2 nye tuk wat praktikal slama 2 bulan.. sebelum hbis praktikal, smpat gak tgkp gmbr ngn staff2 kt sne sbg tnda ingtan n kenang2an..




~kite tengok sape paling bnyk score~