BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 10 September 2009

~peristiwa di bulan Ramadhan~

..::PERANG BADAR::..

# Perang Badar tercetus kerana Quraisyh khuwatir khalifah yang dipimpin oleh Abu Sufyan yang membawa dagangan sebesar 50.000 dinar, yang dimiliki hampir semua keluarga Quraisyh akan diganggu oleh umat Islam. tetapi Abu Sufyan menggunakan laluan lain dan tidak bertemu dengan pasukan Islam.

#Peperangan terjadi di Badr, pada waktu pagi hari Jumaat, 17 Ramadhan 2 Hijri, antara 300 pasukan Islam dan 1000 pasukan Quraisyh. setelah didahului oleh masing-masing tiga wira Islam dan Kafir, peperangan terus berlangsung, dengan bantuan Allah akhirnya umat Islam memenangi peperangan tersebut. 14 umat Islam syahid dan 70 orang Quraisyh terbunuh.
di antara orang Quraisyh yang mati : Abu Jahl, Uqbah bin Abi Mu'ayat, Utbah bin rabi'ah dan lain-lain lagi.

#Penyebab kemenangan umat Islam dan kekalahan Quraisyh :
1. Keimanan kepada Allah, keyakinan akan kebenaran Nabi dan perjuangannya.
2. Kesatuan hati dan semangat jihad
3. Umat Islam pergi ke medan perang bukan kerana dipaksa, tetapi panggilan keimanan dan balasan dari sisi Allah.
4. Pasukan Quraisyh semenjak persiapan sampai ke medan perang, saling berselisih pendapat. dan sebahagian mereka berangkat perang dalam keadaan ragu-ragu dan separuh hati.
5. Rasa percaya diri yang berlebihan iaitu mendekati sifat takabbur dan sombong.

#Kesan kemenangan Badar :
bagi umat Islam, perang badar menjadi bukti kebenaran Nabi dan janji Allah bagi yang berjuang di jalan Allah. Kedudukan Nabi di mata penduduk Madinah dan sekitarnya semakin tinggi. Mereka yang sebelumnya ragu2 mulai saat itu semakin yakin. tapi bagi golongan munafikin dan yahudi mereka mulai iri hati dan dengki. dan bagi Quraisyh merupakan tamparan yang teramat keras.

pada bulan syawal pula telah berlaku sekali lagi peperangan yg mana ianya sebagai satu platform untuk Quraisyh membalas dendam thadap pasukan Islam akibat kekalahan mereka pada peperangan Badar..
peperangan tersebut ialah......(to be continue) ^_^

0 comments:

~kite tengok sape paling bnyk score~