BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Khamis, 10 September 2009

~SABAR~ ( bil.1 )

...PERANAN SABAR DALAM KEHIDUPAN...

-pengertian Sabar : berasal dari kalimah Arabصبر يصبر صبرا
yang bererti cekal hati ke arah mencapai sesuatu kejayaan atau keras hati dalam menghadapi musibah atau cubaan yang mendatang serta menahan diri daripada melakukan sesuatu yang boleh membawa padah.
-sifat bersabar ke arah mentaati Allah dan meninggalkan segala yang dilarang seringkali diistilahkan sebagai warak seperti yang dimaksudkan di dalam firman Allah surah ali Imran ayat 200 (boleh rujuk dalam Quran). ayat tersebut merupakan suruhan Allah ke atas hamba-hambaNya supaya bersabar serta tetap iman dalam melaksanakan perintah agama yang disyariatkan oleh Allah dengan penuh rasa ketakwaan kepada-Nya.
-dalam bahasa arab, Sabar juga diertikan sebagai menahan atau mematuhi. jadi, sabar bermakna menahan perasaan dan tidak bertindak.sebagai contoh : si pulan itu bersabar apabila dilaksanakan hukuman ke atasnya, iaitu diam tidak melawan, bermakna tidak bertindak atau menegah daripada melakukan sesuatu (prof. al-Qurdhawi. Tt.hlm 10).
-dalam bahasa melayu, sabar sering diertikan dengan menahan daripada segala penderitaan, seperti kesakitan, kesusahan, tidak terburu-buru, sentiasa tenang dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan.


0 comments:

~kite tengok sape paling bnyk score~