BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Ahad, 20 Disember 2009

~ SELAMAT KEMBALI ~

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Salam kembali kawan2 yg telah pulang ke ipta masing2..:)
bila da naik sem baru ni,,,bermula lah pembelajaran yang memang sudah menjadi tugas & tanggungjawab kita sebagai seorang mahasiswa/i kan..
diharapkan dengan sem baru yang hampir bermula ni..semoga ditanamkan azam baru yang dapat mendidik jiwa kita menjadi manusia yang lebih baik..

dan kesempatan ini,walaupun sudah terlambat sikit :)..Salam awal Muharam yang jatuh pada hari Jumaat (18/12/09) bersamaan dengan 1 Muharram 1431 H..
Semoga dengan tahun baru ini,memberi semangat baru untuk semester ini agar menjadi student yang rajin berusaha untuk mencapai apa yang diimpikannya..

rasanya cukuplah sampai di sini...:)
Sentiasalah ikhlaskan hati dan niatkan dalam diri dalam segala kerja yang dilakukan hanyalah kerana Allah...

Wassalam :)

Khamis, 5 November 2009

mood exam

ASSALAMUALAIKUM sahabat2..

Malam ni terasa kosong je...hati cam tak tenang je...nape lah agknye..mgkin terkesan ngan exam yg bmcm2 soaln yg agk mncbar,,huhu :(..

td da masuk paper yg ke3....emm mmg sdh la..twakal je..huhu..soaln2 mmg mntap smp xtau nk jwb ape,,,emmm..mmg redha je,,hrp2 ust yg tnda 2 dilembutkn hati bg kami lulus..huhu...

lepas ni ada lagi 2 paper..exam 9hb & 11hb...subjek ni pn mncabar gak..huhu..malam ni xterasa nak study,,,

kwn2 doakn sy yea diberi ketabhan n kekuatan tuk hadapi paper seterusnye..
harap2 ape yg jadi sumenye ada hkmahnye...Allah lebih mengetahui :)

salam perpisahan,,,lepas ni cuti sem..xdpt nak jenguk blog ni..:)

Khamis, 22 Oktober 2009

~menjelang peperiksaan~

Salam alaikum....

"hati ingin berbicara...tetapi jari ini tidak tahu bagaimana untuk menaip memulakan dengan kata2 apa..kdg2 hati ini memberontak..tp kdg2 sukar untuk diluahkan...tapi aku cuba untuk menekan satu persatu huruf di laptop ini..menyusun kalimah, kata2 agar ia menarik untuk dibaca,,agar ianya mudah tersentuh kepada si pembaca..."

tidak ku menyangkanya..bahawa exam kali ini merupakan exam semester yang ke5...begitu pantas masa meninggalkan kita tanpa disedari..tapi itulah hakikat kehidupan dunia yang harus kita terima...tiba2 aku teringat kawan2..ya pastinya aku akan merindui mereka apabila melangkahnya keluar dari ukm ini bersama segulung ijazah...(tak lame dah)

emm,,kembali kepada exam yang tidak lama lagi ini...aku cuba untuk lakukan yang terbaik..tp kdg2 masalah yang timbul menyesakkan hati..tidak tahu bagaimana harusku melupakan untuk seketika..setiap yang berlaku ini ku yakin pasti ada hikmah disebaliknya,,,dan aku perlu memohon kekuatan dan semangat dari Yang Maha Esa,...DIA lah tempatku meluahkan segalanya..

memandangkan esok (jumaat 23hb 10) aku akan pulang kerumah..jadi memang inilah masanya untukku menumpukan sepenuhnya kepada study..dan aku harap masalah yang timbul itu dapat dilupakan seketika..(pasti ada penyelesaiannya)...balik kerana abang angahku kahwin..:)

dan untuk sahabat2,teman2 sperjuangan semua..mudah2an kalian semua dipermudahkan ketika menjawab soalan...jawapan tidak akan datang bergolek tanpa kita usaha dan study..jadikan peperiksaan ini sebagai satu medan untuk kita berjuang..sdiakan kelengkapan secukupnya di dada...dan keluarkanlah segalanya dia kertas jawapan kalian..:)

mudah2an dengan izinNya..kejayaan menjadi milik kita semua..
Doa+Usaha+Ikhtiar+ Tawakal= insyaAllah mendapat kejayaan..amin :)

Sabtu, 3 Oktober 2009

kenangan raya....

Antara gambar2 ceria di Aidilfitri..=)



TQ kwn2 sudi raya ke rumah ku..=)


kaum Adam sibuk ber BBQ


kaum Hawa duduk rileks menunggu ayam da siap dibakar..=)


akak ku ct n suami bsama anak2 nyee


ni lah ank sedaraku..adik iris n abg nye irfan =)




Jumaat, 2 Oktober 2009

SALAM AIDILFITRI

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

Alhamdulillah akhirnye setelah sebulan kite menjalani ibadah puasa, kini umat Islam telah bertemu dengan bulan Syawal yang mulia..rasanya masih belum terlambat lagi untuk mengucapkan Salam Lebaran kepada umat Islam yang menyambutnya.
ucapan dari saya "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR BATIN" kepada kwn2 saya khasnya dan umumnya kepada umat Islam yang merayakannya..
Dibulan Syawal ini lah, yang merupakan peluang kepada umat Islam yang meraikannya, digalakkan saling maaf bermaafan, saling kunjung-mengunjung..pada bulan ini jugalah merupakan satu platform kepada semua dengan secara tidak langsung dapat mengeratkan silaturrahim dan merapatkan lagi ukhwah sesama Islam.

dan bagi saya, Syawal kali ini disambut meriah dalam suasana meriah bersama keluarga dan rakan-rakan.seperti tahun2 sebelumnya,sebelum menjelang bulan Syawal.. pada hari terakhir puasa, saya dan adik-beradik saya bergotong-royong bekerjasama membuat persiapan raya..waktu pagi kami adik beradik telah berada di dapur..mcm biasalah,kami adik beradik prempuan memasak, mnakala laki2 plak diorg kenelah wat keje berat ckit..kene masak ketupat, sbb kami yg perempuan dah wat keje masukkn beras dlm ketupat..hehe..so diorg lah kena hidupkan api n jaga ketupat 2 smp masak.diorg pn kne wat keje membersihkan ayam2..hehe~ kami perempuan masak je..mmg seronok sgt masa tu..rindu dgn suasana tersebut..
adik saya yang darjah 1 pn rajin gak menolong..hehe~ puasa pun Alhamdulillah, ponteng 1 hari je dia (atas sebab2 tertentu ^_^)..emm, antara masakan mak saya paling sedap,,rendang lah..=)..kalau rasa rendang orang lain, memang sdp lagi mak saya buat,he2..so masakan yang memang wajib dibuat untuk raya ni,.ketupat,rendang,sambal kacang dan kuah lodeh,.dan lagi 1,tuk tahun ni msakan pilihan ayam masak kicap..=)

sebelum buka puasa mak saya dah bungkus2 tuk bagi jiran2 terdekat..
emmm waktu malam plak , saya kene pasang langsir..tp dsebabkan xsmpai sgt nak pasang..saya buli la abg saya suh dia pasang memandangkan ketinggian yang ada pada diri dia..hehe~
malam tu jgak ayah saya pasang Takbir raya amik dari laptop saya, terus pasang pada speaker..rasanye cam 1 kampung saya dgr takbir raya dari umah saya tu..hehe~
dan macam biasa, adik beradik saya laki2 (dahla 4 org,huhu)..mmg xsah kalau xsuruh saya yang ironkan baju diorg..huhu~..nak xnak kenelah tlg gosokkan..knon2nya nak buat warna tema baju raya warna ungu..tp abg saya sorg ni,, degil ckit xnk ikut tema..hihi~..

dan masa2 yang ditunggu telah tiba..xsangka pagi tu dah masuk bulan Syawal..rasa mcm sekejap je puasa,.emm pg2 lagi memang dah bangun siap2 hidang makanan,n siap2 pergi solat raya..siap solat raya, kitorang pergi ziarah kubur arwah atuk saya sebelah abah..sampai rumah dalam kul11 juga lah..bile semua family saya da kmpul,so apalagi,,bersalam-salaman lah, bermaaf-maafan..cume akak saya sorang je yang xde..sebab dia smbut raya dirumah mertua..jumpe dia raya ke2..=(..

dah bersalam2an..apalagi,waktu yg ditunggu2..ambil gambar la bsama family ku.=)
memang happy n rasa bahgia masa ambil gambar ramai2..suasana tu mgkin xkan same dah n xkan berulang lagi tuk Syawal akan datang..Syawal tahun ni brtambah sorg, anak sedara saya yg ke2..=)Syawal tahun depan, akan bertambah lg 2 org dalam keluarga saya memandangkan 2 org abg saya akan berkahwin..jadi dpatlah saya 2 org akak ipar..=)

dah puas bergambar semua..raya pertama tu jgk,kami sekeluarga balik ke kampung atuk sebelah emak di Muar..smp sana dalam kul4 lbh..meriahlah dapat jumpe sanak saudara..jmpe setahun sekali je..jmpe tahun ni dah lain..datang raya tahun depan nt dah lain..he2..
waktu malam lah yang paling best..cam da jadi program tahunan di kampung bile menjelang raya..kitorang wat BBQ..hehe~..memandangkan kaum laki2 lebih ramai dari perempuan..jadinye mmg laki2 je la yang wat BBQ..kaum Hawa menunggu makanan jelah..=)..kitorang just sediakan air dan pinggan mangkuk jelah..hehe~ so sweet..naik muak makan ayam je..=)
xingatlah BBQ tu abis smp pkul berapa..yg penting smpi perut ni xleh terime lagi makanan, saya masuk dalam rumah trus..hehe~
tp malam tu sebelum tido..kg atuk saya black out..huhu~ nasib baik masa wat BBQ ade elektrik lagi..dlam kul3 4 pagi baru ad balik elektrik..

esok pagi raya ke2, kitorang tunggu akak saya yang sambut raya kt umah mertua tu datang..sbnrnye xsabar nak jmpe ngan anak dia tu..hehe~ comel sgt, rindu ngn ank sedara tu..
dalam kul12 lebih baru smpai..huhu~..sempat makan tengahari dulu baru lah raya ramai2 1 family g rumah kwn2 mak saya kt kampung tu..lpas asar kami sekeluarga terus balik pergi umah adik beradik abah saya kt Muar jugak..kat sg Mati..kat umah pakcik saya tu lame gak la..tp xtdo sana pun..malam tu jgak balik rumah..sangat letih tp best =)

raya ke3 n 4 plak g raya umah sdara2 yang dkt2 jelah..malam plak g raya rumah jiran2..kalo xde hari raya, rasanya xjejak saya rumah jiran2 ni..hehe~..
raya ke5 plak..emm mlm tu tbe2 dpt msg kwn sek rendah.."salam..iela,mlm ni free x? jom g raya umah kwn2 sek rend"..wah ni dah bgus..mmg teringin sgt jmpe kwn2 sek rendah ni..so ngn excited nye saya membalas.."nak2..kul bape?"..hehe~
kebetulan ada kawan saya tu da ade lesen pandai bawak kete..so naik kete dia lah..tp xde lah ramai pn..yang ikut raya just saya, aisya, diba,zila n kwn laki Farhan..emm ade lah dalam 6 buah rumah g raya..sume nye rumah kwn2 sek rendah..tp memang bestlah,,sume da lain da,,biasalah dlu jumpe kecik lagi..skrang ni dah anak dara da..=)

Raya ke6 plak, tbe2 dapat msg dari kawan (hajar)..rupenya dia dah ada kat kg saya nak datang raya..agak happy la=)..sebab kwn2 sek men ramai yang duk jauh2 memandangkan sya sek men di Tampok,Benut..(sek men Arab berasrama)..kwn2 memang dari daerah2 yang lainlah..tq sgt kat hajar, kak iema, daya, apis n diba sudi dtg raya umah ku..=)

raya ke 7 sek saya kat tampok ade wat majlis raya..dijemput hadir dari batch sek tu ditubuhkan sampailah batch skrg ni..tp malam raya ke6 saya dah g sek dah,,tq kpd kwn saya yang ambil saya kt umah bwk datng sek tu.=)
malam tu saya tido umah kawan saya fani..pagi2 lg da bgun siap2 kne g sek..sbb pndftran pkul8..so kul730 da grak..huhu~

memang seronok kat sana..dpt jmpe ramai akak2 seniour dan kwn2 yang da lame xjmp..rindu sgt ngn diorng..lpas da abis mjlis raya tu,kitrg dak2 batch saya ape lagi..amik la kesempatan g umah kwn2 g raya..pnt gak la sbb tgahari kan masa tu..sampai ptg kitrg g raya..lpas tu ada kwn sy sudi hantar sy smpi rumah..pas dah abis raya..dalam kul830 kami pn grak la ke rumah saya..sdh sbb ad 2 org kawan sy xdpt nk truskn pjalanan ke rumah saya sbb kereta rosak..tp TQ pada wan n sem sbb sudi nak anta smp rumah...n mekasih kat fani, bai, ninok, bean n syafik sudi raya datang umah..=)

~~~~~~~~~~@@@~~~~~~~~~~~

pas tu esoknye ari ahad dah kena balik ukm semula..huhuhu~
ape2 pn raya kali ni memang amat bermakna sgt sbb kw2 yang jauh akhirnye datang juga beraya..tQ u all..=)

Khamis, 10 September 2009

~peperangan di bulan Syawal~

..::PERANG UHUD::.

# dinamakan sebagai perang uhud kerana peperangan tersebut berlaku di tempat yang dikelilingi bukit uhud. Dan ianya merupakan satu platform untuk Quraisyh membalas dendam terhadap kekalahan mereka pada perang Badar yang lalu.

# kekalahan dalam perang Badar menyebabkan Quraisyh menyiapkan pasukan yang lebih besar iaitu 3000 pasukan, bersenjata lengkap termasuk 200 pasukan berkuda. tetapi pasukan Islam hanyalah sekitar 1000 orang.

# perang uhud terjadi pada hari Sabtu 7 Syawal tahun 3 Hijri, yang berakhir dengan kemenangan pihak Quraisyh. pasukan Islam yang syahid seramai 70 orang manakala dari Quraisyh gugur 20 orang.

# dibukit Uhud, Rasulullah telah mengarahkan 50 orang pasukan memanah supaya membuat kubu pertahanan di atas bukit dan arahkan mereka supaya tidak meninggalkan bukit tersebut samaada kalah atau menang sehingga diberitahu.

# pada awalnya kemenangan hampir sahaja diperolehi oleh pasukan Islam, pihak Quraisyh mula berundur dan lemah. tetapi kerana kilauan harta rampasan (ghanimah), mereka yang diarahkan oleh Rasulullah supaya menjaga di atas bukit (dibarisan belakang) meninggalkan bentengnya. sehingga Khalid ibn Walid dengan pasukan berkudanya menyerbu dari belakang (iaitu melalui bukit yg ditinggalkan oleh pasukan pemanah yang diarahkan tadi). yang mana menjadikan pasukan Islam kucar-kacir dan Nabi sendiri mengalami luka-luka. dan ada juga terdapat dakwaan dan anggapan dari pasukan Islam mengatakan Nabi terkorban yang menyebabkan tentera Islam menjadi lemah dan tidak semangat sehingga mereka berpecah (sebahagiannya lari dan sebahagian masih berperang).

# tetapi sebenarnya Nabi dan sahabat (Abu Bakar, Umar dan Ali) masih selamat walaupun mengalami luka. dan ada dari pihak Quraisyh yang datang kepada Nabi untuk membunuh baginda iaitu Ubai bin Khalaf. tetapi baginda sempat mengambil lembing dan terus menikam Ubai sehingga mati dan itu merupakan pembunuhan pertama dilakukan baginda.

# dalam peperangan ini juga, Hamzah bin Abd Mutalib yang merupakan salah seorang panglima Islam turut dibunuh, yang mana dadanya ditebuk dan hatinya dikunyah oleh Hind iaitu isteri Abu Sufyan.

# sebab-sebab kekalahan umat Islam di perang Uhud :
1. perpecahan dalam menerapkan strategi perang, antara yang bertahan dalam kota dan yang bertahan dalam kota. banyak pengikut perang uhud mereka yang baru masuk Islam. niat dan motive mereka tidak lagi sebersih niat ketika perang Badar. tetapi kerana inginkan harta rampasan. Pasukan memanah yang ditugaskan menjaga celah antara dua bukit dibarisan belakang, tergoda dengan harta rampasan sehingga mereka meninggalkan benteng mereka.

2. Nabi tidak membolehkan orang Yahudi ikut perang, kerana kurang percaya pada kesetiaan yahudi. Orang munafikin di bawah Abdullah ibn Ubay berpatah balik ke Madinah dengan 300 org pengikutnya sehingga yang berangkat berperang hanyalah 700 pasukan.

3. Adanya keyakinan yang berlebihan pada sebahagian umat Islam pada kemenangan kerana berpengalaman dalam kemenangan perang Badar.

# Kesan perang Uhud :
bagi umat Islam, terjadi krisis kepercayaan dan sedikit kebingungan akan janji kemenangan dari sisi Allah. Bagi Quraisyh dapatlah mereka membalaskan sakit hati kekalahan Badar.
dan mendapat ejekan dan celaan dari yahudi dan munafik Madinah setelah pasukan Islam pulang dari perang yang mengatakan bahawa umat Islam pasti selamat kalau tidak pergi berperang.

# Pengajaran dari perang Uhud :
umat Islam harus sentiasa rendah hati dan tidak boleh sombong mendapati sesuatu kemenangan. dan hendaklah memperbaiki niat untuk berjuang di jalan Allah mencari keredhaan-Nya. dan setiap arahan ketua haruslah dipatuhi.

~peristiwa di bulan Ramadhan~

..::PERANG BADAR::..

# Perang Badar tercetus kerana Quraisyh khuwatir khalifah yang dipimpin oleh Abu Sufyan yang membawa dagangan sebesar 50.000 dinar, yang dimiliki hampir semua keluarga Quraisyh akan diganggu oleh umat Islam. tetapi Abu Sufyan menggunakan laluan lain dan tidak bertemu dengan pasukan Islam.

#Peperangan terjadi di Badr, pada waktu pagi hari Jumaat, 17 Ramadhan 2 Hijri, antara 300 pasukan Islam dan 1000 pasukan Quraisyh. setelah didahului oleh masing-masing tiga wira Islam dan Kafir, peperangan terus berlangsung, dengan bantuan Allah akhirnya umat Islam memenangi peperangan tersebut. 14 umat Islam syahid dan 70 orang Quraisyh terbunuh.
di antara orang Quraisyh yang mati : Abu Jahl, Uqbah bin Abi Mu'ayat, Utbah bin rabi'ah dan lain-lain lagi.

#Penyebab kemenangan umat Islam dan kekalahan Quraisyh :
1. Keimanan kepada Allah, keyakinan akan kebenaran Nabi dan perjuangannya.
2. Kesatuan hati dan semangat jihad
3. Umat Islam pergi ke medan perang bukan kerana dipaksa, tetapi panggilan keimanan dan balasan dari sisi Allah.
4. Pasukan Quraisyh semenjak persiapan sampai ke medan perang, saling berselisih pendapat. dan sebahagian mereka berangkat perang dalam keadaan ragu-ragu dan separuh hati.
5. Rasa percaya diri yang berlebihan iaitu mendekati sifat takabbur dan sombong.

#Kesan kemenangan Badar :
bagi umat Islam, perang badar menjadi bukti kebenaran Nabi dan janji Allah bagi yang berjuang di jalan Allah. Kedudukan Nabi di mata penduduk Madinah dan sekitarnya semakin tinggi. Mereka yang sebelumnya ragu2 mulai saat itu semakin yakin. tapi bagi golongan munafikin dan yahudi mereka mulai iri hati dan dengki. dan bagi Quraisyh merupakan tamparan yang teramat keras.

pada bulan syawal pula telah berlaku sekali lagi peperangan yg mana ianya sebagai satu platform untuk Quraisyh membalas dendam thadap pasukan Islam akibat kekalahan mereka pada peperangan Badar..
peperangan tersebut ialah......(to be continue) ^_^

~SABAR~ ( bil.1 )

...PERANAN SABAR DALAM KEHIDUPAN...

-pengertian Sabar : berasal dari kalimah Arabصبر يصبر صبرا
yang bererti cekal hati ke arah mencapai sesuatu kejayaan atau keras hati dalam menghadapi musibah atau cubaan yang mendatang serta menahan diri daripada melakukan sesuatu yang boleh membawa padah.
-sifat bersabar ke arah mentaati Allah dan meninggalkan segala yang dilarang seringkali diistilahkan sebagai warak seperti yang dimaksudkan di dalam firman Allah surah ali Imran ayat 200 (boleh rujuk dalam Quran). ayat tersebut merupakan suruhan Allah ke atas hamba-hambaNya supaya bersabar serta tetap iman dalam melaksanakan perintah agama yang disyariatkan oleh Allah dengan penuh rasa ketakwaan kepada-Nya.
-dalam bahasa arab, Sabar juga diertikan sebagai menahan atau mematuhi. jadi, sabar bermakna menahan perasaan dan tidak bertindak.sebagai contoh : si pulan itu bersabar apabila dilaksanakan hukuman ke atasnya, iaitu diam tidak melawan, bermakna tidak bertindak atau menegah daripada melakukan sesuatu (prof. al-Qurdhawi. Tt.hlm 10).
-dalam bahasa melayu, sabar sering diertikan dengan menahan daripada segala penderitaan, seperti kesakitan, kesusahan, tidak terburu-buru, sentiasa tenang dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan.


Selasa, 1 September 2009

sambal udang petai

~bahan-bahan :

8 ekor udang harimau
15 biji petai
125 gm cili kisar
2 ulas bawang merah (dikisar)
1 bawang besar (dihiris)
1 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa
sedikit minyak masak

~cara-caranya :

1. Panaskan minyak. Tumis bawang hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Kacau lagi sehingga naik minyak
3. Masukkan asam keping, garam dan gula secukup rasa
4. kemudian masukkan udang. Gaul dan biar hingga udang masak
5. Masukkan petai dan kacau seketika.
6. Akhir sekali masukkan bawang besar untuk rasa yang lebih wangi.

senang dan mudah untuk disediakan..lagi2 pada bulan puasa ni..bolehlah disediakan sewaktu hendak berbuka puasa...selamat mencuba! (^_^)

Isnin, 31 Ogos 2009

~SALAM KEMERDEKAAN~

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

Ulang Daripada Mula

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

Merdeka.. merdeka.. merdeka..
MERDEKA!


Lirik lagu ni tidak pernah lupe...dr kecil lg lagu ni lah yg selalu kudengar...
lagu yg pnh dengan makna tersirat..
semoga kita sume sme2 merdeka dr segi pemikiran akhlak dan perlakuan..
merdeka kan lah diri kepada yang lebih baik agar menjadi insan yg berjaya dan berguna pada diri sendiri,keluarga,kawan2,masyarakat, bangsa dan negara...insyaAllah...
wassalam..(^_^)

Ahad, 30 Ogos 2009

salam Ramadhan~

ASSALAMUALAIKUM...

alhamdulillah akhirnye kte dapat lg berjumpa bln Ramadhan yg mulia lg barakah ini pada kali ini..
mudah2an di bulan yang baik ini kita semua tidak lepaskan peluang tuk mempertingkatkan amal ibadah n semaikan sifat mahmudah serta di bulan inilah masa yang terbaik untuk mengubah dri kita, muhasabah diri kita agar menjadi insan yang lebih sempurna dan sentiasa bersujud pada-Nya yang mana di bulan inilah syaitan2 di gari, ditutup pintu api neraka dan dibuka pintu syurga,,dan sesiapa sahaja yang bertaubat pada-Nya inAllah pada bulan Ramadhan inilah dibuka seluas-luasnya pintu Taubat..betapa Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani terhadap hamba2 Nya..

dan aku juga tidak lari dari kesilapan dosa-dosa ya Allah..di bulan yang mulia ini..aku dgn rasa rendah dirinya,,memohon ampun n maaf kepada semua yg mengenali diriku,,,sekiranya pernah menyakiti hati, tersalah kata, terhiris hati kalian..

semoga kita same2 dpt memperbaiki diri kepada yang lebih baik..
salam Ramadhan ikhlas dariku...=)

albi nadak~

video

Rabu, 19 Ogos 2009

bioadata imam Nasaiy & kitab syarah sunan Nasaiy


SIFAT FIZIKAL KITAB

ü Judul kitab : Sunan al-Nasa'iy bisyarh al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti wa Hasyiah al-Imam al-Sindi

ü Nama pengarang : Al-Suyuti dan al-Sindi

ü Terbitan : Dar al-Riyan lil tirath al-Qahirah

ü Bilangan kitab : 4 buah kitab

ü Bilangan jilid : 8 jilid

ü kulit kitab : Berkulit keras dan berwarna hijau tua.

ü warna tulisan kitab : Emas


PENGENALAN KITAB SUNAN AL-NASA'IY

Sunan al-Nasa'iy adalah salah satu daripada beberapa kitab hadith yang masyhur. Kitab Sunan al-Nasaiy pada mulanya dikenali sebagai Sunan al-Nasa'iy al-Kubra yang mengandungi hadith sahih, hasan dan dacif.


Apabila beliau disuruh untuk mengumpulkan hadith sahih sahaja oleh seorang penguasa, maka beliau telah mengumpulkan hadith sahih tersebut di dalam sebuah kitab iaitu Sunan al-Sughra atau al-Mujtaba min al-Sunan. Walaubagaimanapun masih terdapat di dalam Sunan al-Sughra ini sedikit hadith dacif. Dari segi kesahihannya dia adalah mengiringi Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim dan hadith yang dacif itu beliau menjelaskan tentang kedacifannya. Kitab sunan ini disusun mengikut bab-bab fiqh sepertimana sunan yang lain.


Nama Sunan al-Nasa'iy


Kitab Sunan al-Nasa'iy mempunyai pelbagai nama. Menurut al-Suyuti sebagaimana yang dicatat oleh Muhammad cAbd al-Hayy al-Kanwi, antara nama-nama bagi sunan al-Nasa'iy ialah :


i. Al-Mujataba :

Iaitu al-Mujtaba min Sunan al-Kubra. Makna al-Mujtaba ialah al-Mustafa iaitu yang terpilih. Maksudnya pilihan daripada Sunan al-Kubra.


ii. Sahih al-Nasa'iy :

Iaitu menurut khatib al-Baghdadi sebagaimana yang dicatat oleh ibnu Kathir.


iii. Al-Sunan (Sunan al-Nasa'iy) :

Inilah nama yang paling masyhur dikalangan ahli-ahli hadith.


LATAR BELAKANG IMAM AL-NASA'IY


Biodata


ü Nama sebenar :

Al-Hafiz Abu cAbdul Rahman Ahmad bin Syucaib bin cAli bin Sunan bin Bahar bin Dinar al-Khurasani al-Nasa'iy. Sebahagian kitab lain tercatit namanya sebagai Ahmad bin cAli bin Syucaib. Kunyahnya ialah Abu cAbdul Rahman. Manakala al-Nasa'iy adalah nisbah kepada Nasa iaitu tempat beliau dilahirkan. Beliau terkenal dengan nama al-Nasa'iy.

ü Kelahiran :

Beliau dilahirkan pada tahun 215 H bersamaan 839 Masihi di Nasa iaitu sebuah desa terkenal di Khurasan.

ü Sifat Fizikal:

Imam Nasa'iy disifatkan sebagai seorang yang tampan dan mukanya berseri-seri dan bercahaya.


Pendidikan

Merupakan seorang yang luar biasa kecerdasan otaknya. Ini dapat dibuktikan bahawa semenjak kecil lagi beliau telah menunjukkan tanda-tanda luar biasa dan sangat mencintai ilmu pengetahuan. Beliau sering bertemu dan berbincang dengan ulama' yang agung yang sezaman dengannya walaupun usianya masih terlalu muda.

Ketika beliau berusia 15 tahun, beliau menjelajah dan mengembara ke serata daerah dan tempat untuk menimba ilmu pengetahuan dan untuk mempelajari berbagai ilmu pengetahuan daripadanya ulama' yang ada pada waktu itu. Antara daerah dan negeri yang pernah dijelajahi imam al-Nasa'iy ialah Hijaz, Iraq, Syam, Mesir dan Jazirah. Beliau juga telah mempelajari hadith daripada Qutaibah ibn Sacid iaitu seorang tokoh hadith yang terkenal dan al-Nasa'iy telah berguru dengan beliau selama setahun dua bulan.

Berkat usaha dan ketekunan serta anugerah kepintaran yang ada pada diri beliau, dalam usia yang masih muda beliau telah dapat menguasai hampir semua ilmu yang dipelajarinya tentang hadith dengan mendalam sehingga tentang sanadnya sekali


Ketinggian ilmu dan pengetahuan imam al-Nasa'iy

Al-Nasa'iy mempunyai bijaksana yang amat istimewa, ingatan yang kuat, ilmu yang banyak dan

berpengetahuan luas. Beliau merupakan salah satu dari imam yang hafiz dan termasuk pakar ilmu agama

Islam yang kenamaan. Beliau adalah tokoh ulama hadith yang ketinggian ilmunya telah diakui oleh

rakan-rakan ahli hadithnya sehingga mereka kagum dan amat mempercayai dirayah dan kejujuran

riwayatannya. Di samping al-Nasa'iy mempunyai ilmu yang luas mengenai al-Hadith al-Sharif, beliau juga

merupakan seorang ulama' di bidang ilmu Fiqh. Kesaksian al-Daru Qutni iaitu alim ulama mengatakan

bahawa al-Nasa'iy merupakan ulama' yang paling menguasai bidang ilmu Fiqh di antara syeikh-syeikh

Mesir di zamannya, beliau juga merupakan ulama hadith terbesar.

Kesaksian Abu Sacid bin Yunus penulis kitab sejarah Mesir : “Imam al-Nasa'iy adalah seorang tokoh hadith

yang dapat dipercayai, kuat ingatan dan hafalannya. Beliau tiba di Mesir dan bermukim di sana dalam

waktu yang sama. Selama itu beliau banyak mencurahkan segala ilmunya kepada para pelajarnya, sehingga

para pakar ilmu-ilmu agama mengakui ketinggian ilmu beliau.


Sifat terpuji imam al-Nasa'iy

Imam al-Nasa'iy merupakan seorang yang berpandangan luas, lurus hujjahnya, jelas keterangannya, pintar dan cerdik otaknya dan kuat tubuhnya. Beliau sentiasa berhati-hati dalam memelihara dirinya terutama di dalam pemakanan, pemakaian, serta keseronokan.. Beliau juga merupakan seorang imam hadith yang terkenal dengan ketakwaan dan kewarakannya dalam beribadat kepada Allah dan sentiasa beristiqamah dalam menunaikan tahajjud pada waktu malam.

Kerana ketakwaan dan kewarakannya, jika meriwayatkan suatu hadith, maka imam al-Nasa'iy akan menyebutkan: “telah dibacakan dan aku mendengarnya sedemikian”. Beliau tidak pernah mengatakan atau mengucapkan "haddathana atau akhbarana". Atau dengan kata lain “telah diberitahukan kepada kami”. Beliau juga sentiasa melakukan sunat puasa dan juga tidak pernah terlepas dari mengerjakan haji dan umrah pada setiap tahun.

Selain itu juga, beliau mempunyai tahap keberanian yang amat tinggi dalam segala gerak gerinya dan seorang yang pemurah. Beliau juga terkenal dengan sifat zuhud, di mana zuhud yang diamalkan oleh al-Nasa'iy merupakan zuhud yang amat memahami dan mendalami ilmu syariat serta hadith.

Di antara kezuhudan al-Nasa'iy ialah jihadnya terhadap nafsunya sendiri sehingga ia menjadikannya begitu

mudah mengikut kehendaknya tanpa paksaan. Selain itu beliau juga suka menjauhkan diri dari segala

kejahatan dan sentiasa mengelakkan majlis-majlis orang yang berpengaruh atau berkuasa. Dan yang

menarik mengenai imam al-Nasa'iy ialah, beliau mempunyai empat orang isteri dan bersikap adil terhadap

isteri-isterinya.


Hasil karya

Imam al-Nasa'iy telah mengarang beberapa buah kitab yang sangat bernilai dan bermanfaat bagi umat Islam. Di antara hasil-hasil karya imam al-Nasa'iy ialah :

i. Kitab al-Sunan al-Kubra

ii. Kitab al-Sunan al-Mujtaba (Al-Mujtaba min al-Sunan al-Kubra)

iii. Kitab al-Dhucafa' wa al-Matrukin

iv. Kitab al-Tamyiz

v. Kitab al-Jarh wa al-Tacdil

vi. Musnad Malik

vii. Al-Manasik

viii. Al-Khasais Fadha'il al-Sahabah

ix. Al-Asma' wa al-Kunni

x. Macrifat al-Ukhuwah


Kewafatan

Beliau wafat pada bulan Syacaban tahun 303 Hijrah. Beliau wafat di satu tempat bernama al-Ramlah di Palestin. Ada riwayat lain pula mengatakan beliau wafat di Mekah dan dikuburkan di antara Safa dan Marwah. Tetapi menurut al-Dhahabi tempat sebenarnya ialah al-Ramlah.


Sebab wafat

Pada 302 Hijrah ketika Imam al-Nasa'iy datang dari Mesir ke kota Damshiq, pengikut Mucawiyah bertanya kepada beliau mengapa beliau lebih mengutamakan sahabat cAli r.a daripada Mucawiyah. Jawab beliau : cAli lebih afdhal dalam segala seginya dari Mucawiyah. Ketika mereka bertanya padanya tentang hadith yang mengatakan keutamaan Mucawiyah, maka Imam al-Nasai berkata: aku tidak pernah mendengar adanya hadith tentang keutamaan Mucawiyah selain hadith yang mengatakan “la asyba’ Allahu bathnahu" (semoga Allah tidak pernah memberinya rasa kenyang diperutnya). Mendengar ucapan Imam al-Nasa'iy tersebut, maka penduduk negeri Syam menghalau beliau sehingga beliau dikeluarkan dari masjid dalam keadaan sakit parah. Kemudian beliau dipindahkan di kota al-Ramlah (Palestin), ditempat inilah beliau wafat.

Menurut al-Hafiz Abu Hasan Daru Qutni : “Setelah imam al-Nasa'iy mendapat musibah di kota Damshiq, maka beliau minta segera dipindahkan ke kota Mekah, apabila sampai ke kota Mekah, maka beliau wafat di kota tersebut. Semoga Allah selalu memberi keharuman nama beliau dan memberi balasan pahala serta rahmat yang berlimpah-limpah.


Sabtu, 15 Ogos 2009

hati mule resah~~

salam semua shabat2...=)

cme nk luahkn je ape yg ad dalam hati ni...xtaula, rsa cam resah smacam je..rsau sbnrnye assignment hadith pasal pngenalan kitab sunan Nasai belum sempurna lagi...emm kalo dipkr2 ad lg 40% yg masih xsiap lg..camne ni..huhu....kitab asal sunan Nasai xjmpe lg..ade pn tp da xelok ktabnye,,ad pn cme yg kitab syrah je..harap2 ust trime kitab syarah...ishk2 nk kne pntas ni..kwn2 doakn la sy dimudahkn tuk siapkn assgment ni yea..selasa ni da kne bentng n hantar asgment...1st time bentang bg sem ni..hehe..2 yg rs resah smacam je,,emm nt kalo da siap bntg sy lmpirkn la asgment sy 2 pada kwn2 yea..yg mana hasil usaha yg saya mampu lakukan....
diharapkan sy dpat menyiapkan dengan mudah n pntas memandangkn hari due date smakin hampir..huhu..go go cayok ya Nabila!!! =)

~kite tengok sape paling bnyk score~