BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 31 Ogos 2009

~SALAM KEMERDEKAAN~

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

Ulang Daripada Mula

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

Merdeka.. merdeka.. merdeka..
MERDEKA!


Lirik lagu ni tidak pernah lupe...dr kecil lg lagu ni lah yg selalu kudengar...
lagu yg pnh dengan makna tersirat..
semoga kita sume sme2 merdeka dr segi pemikiran akhlak dan perlakuan..
merdeka kan lah diri kepada yang lebih baik agar menjadi insan yg berjaya dan berguna pada diri sendiri,keluarga,kawan2,masyarakat, bangsa dan negara...insyaAllah...
wassalam..(^_^)

Ahad, 30 Ogos 2009

salam Ramadhan~

ASSALAMUALAIKUM...

alhamdulillah akhirnye kte dapat lg berjumpa bln Ramadhan yg mulia lg barakah ini pada kali ini..
mudah2an di bulan yang baik ini kita semua tidak lepaskan peluang tuk mempertingkatkan amal ibadah n semaikan sifat mahmudah serta di bulan inilah masa yang terbaik untuk mengubah dri kita, muhasabah diri kita agar menjadi insan yang lebih sempurna dan sentiasa bersujud pada-Nya yang mana di bulan inilah syaitan2 di gari, ditutup pintu api neraka dan dibuka pintu syurga,,dan sesiapa sahaja yang bertaubat pada-Nya inAllah pada bulan Ramadhan inilah dibuka seluas-luasnya pintu Taubat..betapa Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani terhadap hamba2 Nya..

dan aku juga tidak lari dari kesilapan dosa-dosa ya Allah..di bulan yang mulia ini..aku dgn rasa rendah dirinya,,memohon ampun n maaf kepada semua yg mengenali diriku,,,sekiranya pernah menyakiti hati, tersalah kata, terhiris hati kalian..

semoga kita same2 dpt memperbaiki diri kepada yang lebih baik..
salam Ramadhan ikhlas dariku...=)

albi nadak~

video

Rabu, 19 Ogos 2009

bioadata imam Nasaiy & kitab syarah sunan Nasaiy


SIFAT FIZIKAL KITAB

ü Judul kitab : Sunan al-Nasa'iy bisyarh al-Hafiz Jalaluddin al-Suyuti wa Hasyiah al-Imam al-Sindi

ü Nama pengarang : Al-Suyuti dan al-Sindi

ü Terbitan : Dar al-Riyan lil tirath al-Qahirah

ü Bilangan kitab : 4 buah kitab

ü Bilangan jilid : 8 jilid

ü kulit kitab : Berkulit keras dan berwarna hijau tua.

ü warna tulisan kitab : Emas


PENGENALAN KITAB SUNAN AL-NASA'IY

Sunan al-Nasa'iy adalah salah satu daripada beberapa kitab hadith yang masyhur. Kitab Sunan al-Nasaiy pada mulanya dikenali sebagai Sunan al-Nasa'iy al-Kubra yang mengandungi hadith sahih, hasan dan dacif.


Apabila beliau disuruh untuk mengumpulkan hadith sahih sahaja oleh seorang penguasa, maka beliau telah mengumpulkan hadith sahih tersebut di dalam sebuah kitab iaitu Sunan al-Sughra atau al-Mujtaba min al-Sunan. Walaubagaimanapun masih terdapat di dalam Sunan al-Sughra ini sedikit hadith dacif. Dari segi kesahihannya dia adalah mengiringi Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim dan hadith yang dacif itu beliau menjelaskan tentang kedacifannya. Kitab sunan ini disusun mengikut bab-bab fiqh sepertimana sunan yang lain.


Nama Sunan al-Nasa'iy


Kitab Sunan al-Nasa'iy mempunyai pelbagai nama. Menurut al-Suyuti sebagaimana yang dicatat oleh Muhammad cAbd al-Hayy al-Kanwi, antara nama-nama bagi sunan al-Nasa'iy ialah :


i. Al-Mujataba :

Iaitu al-Mujtaba min Sunan al-Kubra. Makna al-Mujtaba ialah al-Mustafa iaitu yang terpilih. Maksudnya pilihan daripada Sunan al-Kubra.


ii. Sahih al-Nasa'iy :

Iaitu menurut khatib al-Baghdadi sebagaimana yang dicatat oleh ibnu Kathir.


iii. Al-Sunan (Sunan al-Nasa'iy) :

Inilah nama yang paling masyhur dikalangan ahli-ahli hadith.


LATAR BELAKANG IMAM AL-NASA'IY


Biodata


ü Nama sebenar :

Al-Hafiz Abu cAbdul Rahman Ahmad bin Syucaib bin cAli bin Sunan bin Bahar bin Dinar al-Khurasani al-Nasa'iy. Sebahagian kitab lain tercatit namanya sebagai Ahmad bin cAli bin Syucaib. Kunyahnya ialah Abu cAbdul Rahman. Manakala al-Nasa'iy adalah nisbah kepada Nasa iaitu tempat beliau dilahirkan. Beliau terkenal dengan nama al-Nasa'iy.

ü Kelahiran :

Beliau dilahirkan pada tahun 215 H bersamaan 839 Masihi di Nasa iaitu sebuah desa terkenal di Khurasan.

ü Sifat Fizikal:

Imam Nasa'iy disifatkan sebagai seorang yang tampan dan mukanya berseri-seri dan bercahaya.


Pendidikan

Merupakan seorang yang luar biasa kecerdasan otaknya. Ini dapat dibuktikan bahawa semenjak kecil lagi beliau telah menunjukkan tanda-tanda luar biasa dan sangat mencintai ilmu pengetahuan. Beliau sering bertemu dan berbincang dengan ulama' yang agung yang sezaman dengannya walaupun usianya masih terlalu muda.

Ketika beliau berusia 15 tahun, beliau menjelajah dan mengembara ke serata daerah dan tempat untuk menimba ilmu pengetahuan dan untuk mempelajari berbagai ilmu pengetahuan daripadanya ulama' yang ada pada waktu itu. Antara daerah dan negeri yang pernah dijelajahi imam al-Nasa'iy ialah Hijaz, Iraq, Syam, Mesir dan Jazirah. Beliau juga telah mempelajari hadith daripada Qutaibah ibn Sacid iaitu seorang tokoh hadith yang terkenal dan al-Nasa'iy telah berguru dengan beliau selama setahun dua bulan.

Berkat usaha dan ketekunan serta anugerah kepintaran yang ada pada diri beliau, dalam usia yang masih muda beliau telah dapat menguasai hampir semua ilmu yang dipelajarinya tentang hadith dengan mendalam sehingga tentang sanadnya sekali


Ketinggian ilmu dan pengetahuan imam al-Nasa'iy

Al-Nasa'iy mempunyai bijaksana yang amat istimewa, ingatan yang kuat, ilmu yang banyak dan

berpengetahuan luas. Beliau merupakan salah satu dari imam yang hafiz dan termasuk pakar ilmu agama

Islam yang kenamaan. Beliau adalah tokoh ulama hadith yang ketinggian ilmunya telah diakui oleh

rakan-rakan ahli hadithnya sehingga mereka kagum dan amat mempercayai dirayah dan kejujuran

riwayatannya. Di samping al-Nasa'iy mempunyai ilmu yang luas mengenai al-Hadith al-Sharif, beliau juga

merupakan seorang ulama' di bidang ilmu Fiqh. Kesaksian al-Daru Qutni iaitu alim ulama mengatakan

bahawa al-Nasa'iy merupakan ulama' yang paling menguasai bidang ilmu Fiqh di antara syeikh-syeikh

Mesir di zamannya, beliau juga merupakan ulama hadith terbesar.

Kesaksian Abu Sacid bin Yunus penulis kitab sejarah Mesir : “Imam al-Nasa'iy adalah seorang tokoh hadith

yang dapat dipercayai, kuat ingatan dan hafalannya. Beliau tiba di Mesir dan bermukim di sana dalam

waktu yang sama. Selama itu beliau banyak mencurahkan segala ilmunya kepada para pelajarnya, sehingga

para pakar ilmu-ilmu agama mengakui ketinggian ilmu beliau.


Sifat terpuji imam al-Nasa'iy

Imam al-Nasa'iy merupakan seorang yang berpandangan luas, lurus hujjahnya, jelas keterangannya, pintar dan cerdik otaknya dan kuat tubuhnya. Beliau sentiasa berhati-hati dalam memelihara dirinya terutama di dalam pemakanan, pemakaian, serta keseronokan.. Beliau juga merupakan seorang imam hadith yang terkenal dengan ketakwaan dan kewarakannya dalam beribadat kepada Allah dan sentiasa beristiqamah dalam menunaikan tahajjud pada waktu malam.

Kerana ketakwaan dan kewarakannya, jika meriwayatkan suatu hadith, maka imam al-Nasa'iy akan menyebutkan: “telah dibacakan dan aku mendengarnya sedemikian”. Beliau tidak pernah mengatakan atau mengucapkan "haddathana atau akhbarana". Atau dengan kata lain “telah diberitahukan kepada kami”. Beliau juga sentiasa melakukan sunat puasa dan juga tidak pernah terlepas dari mengerjakan haji dan umrah pada setiap tahun.

Selain itu juga, beliau mempunyai tahap keberanian yang amat tinggi dalam segala gerak gerinya dan seorang yang pemurah. Beliau juga terkenal dengan sifat zuhud, di mana zuhud yang diamalkan oleh al-Nasa'iy merupakan zuhud yang amat memahami dan mendalami ilmu syariat serta hadith.

Di antara kezuhudan al-Nasa'iy ialah jihadnya terhadap nafsunya sendiri sehingga ia menjadikannya begitu

mudah mengikut kehendaknya tanpa paksaan. Selain itu beliau juga suka menjauhkan diri dari segala

kejahatan dan sentiasa mengelakkan majlis-majlis orang yang berpengaruh atau berkuasa. Dan yang

menarik mengenai imam al-Nasa'iy ialah, beliau mempunyai empat orang isteri dan bersikap adil terhadap

isteri-isterinya.


Hasil karya

Imam al-Nasa'iy telah mengarang beberapa buah kitab yang sangat bernilai dan bermanfaat bagi umat Islam. Di antara hasil-hasil karya imam al-Nasa'iy ialah :

i. Kitab al-Sunan al-Kubra

ii. Kitab al-Sunan al-Mujtaba (Al-Mujtaba min al-Sunan al-Kubra)

iii. Kitab al-Dhucafa' wa al-Matrukin

iv. Kitab al-Tamyiz

v. Kitab al-Jarh wa al-Tacdil

vi. Musnad Malik

vii. Al-Manasik

viii. Al-Khasais Fadha'il al-Sahabah

ix. Al-Asma' wa al-Kunni

x. Macrifat al-Ukhuwah


Kewafatan

Beliau wafat pada bulan Syacaban tahun 303 Hijrah. Beliau wafat di satu tempat bernama al-Ramlah di Palestin. Ada riwayat lain pula mengatakan beliau wafat di Mekah dan dikuburkan di antara Safa dan Marwah. Tetapi menurut al-Dhahabi tempat sebenarnya ialah al-Ramlah.


Sebab wafat

Pada 302 Hijrah ketika Imam al-Nasa'iy datang dari Mesir ke kota Damshiq, pengikut Mucawiyah bertanya kepada beliau mengapa beliau lebih mengutamakan sahabat cAli r.a daripada Mucawiyah. Jawab beliau : cAli lebih afdhal dalam segala seginya dari Mucawiyah. Ketika mereka bertanya padanya tentang hadith yang mengatakan keutamaan Mucawiyah, maka Imam al-Nasai berkata: aku tidak pernah mendengar adanya hadith tentang keutamaan Mucawiyah selain hadith yang mengatakan “la asyba’ Allahu bathnahu" (semoga Allah tidak pernah memberinya rasa kenyang diperutnya). Mendengar ucapan Imam al-Nasa'iy tersebut, maka penduduk negeri Syam menghalau beliau sehingga beliau dikeluarkan dari masjid dalam keadaan sakit parah. Kemudian beliau dipindahkan di kota al-Ramlah (Palestin), ditempat inilah beliau wafat.

Menurut al-Hafiz Abu Hasan Daru Qutni : “Setelah imam al-Nasa'iy mendapat musibah di kota Damshiq, maka beliau minta segera dipindahkan ke kota Mekah, apabila sampai ke kota Mekah, maka beliau wafat di kota tersebut. Semoga Allah selalu memberi keharuman nama beliau dan memberi balasan pahala serta rahmat yang berlimpah-limpah.


Sabtu, 15 Ogos 2009

hati mule resah~~

salam semua shabat2...=)

cme nk luahkn je ape yg ad dalam hati ni...xtaula, rsa cam resah smacam je..rsau sbnrnye assignment hadith pasal pngenalan kitab sunan Nasai belum sempurna lagi...emm kalo dipkr2 ad lg 40% yg masih xsiap lg..camne ni..huhu....kitab asal sunan Nasai xjmpe lg..ade pn tp da xelok ktabnye,,ad pn cme yg kitab syrah je..harap2 ust trime kitab syarah...ishk2 nk kne pntas ni..kwn2 doakn la sy dimudahkn tuk siapkn assgment ni yea..selasa ni da kne bentng n hantar asgment...1st time bentang bg sem ni..hehe..2 yg rs resah smacam je,,emm nt kalo da siap bntg sy lmpirkn la asgment sy 2 pada kwn2 yea..yg mana hasil usaha yg saya mampu lakukan....
diharapkan sy dpat menyiapkan dengan mudah n pntas memandangkn hari due date smakin hampir..huhu..go go cayok ya Nabila!!! =)

Isnin, 10 Ogos 2009

BAGAIMANA DOSA MENJADI BESAR

Ketahuilah bahawa dosa-dosa yang kecil itu boleh menjadi besar kerana beberapa sebabnya..
antaranya ialah :

1. Kerana sering dan terus menerus melakukan dosa.
Oleh itu dinyatakan bahawa tidak ada yang namanya dosa kecil jika dilakukan dosa secara terus menerus, dan tidak ada yang disebut dosa besar jika diiringi dengan istighfar (permohonan ampunan).

2. Jika dosa-dosa dianggap remeh dan ringan.

3. Senang dengan dosa, bangga dan gembira melakukannya, serta tidak peduli bahawa dosa tersebut merupakan sebab penderitaan.
Apabila keseronokan melakukan dosa kecil telah menguasai seseorang maka dosa kecil itu akan menjadi besar kerana kekerapan dosa yang dilakukannya. dan ianya akan menghitamkan hati.

4. Jika dia terlena kerana Allah telah menutupi dosa-dosanya dari pengetahuan orang lain, terlena dengan kelembutan perlakuan Allah kepadanya.
sebenarnya dia tidak mengetahui bahawa Allah membiarkannya sedimikian dan menghiraukannya kerana murka sehingga dia berbuat dosa dengan lebih jauh lagi. Kemudian dia menyangka bahawa dengan tidak terbongkarnya dosa-dosa yang dilakukan itu adalah kerana beranggapan Allah tidak murka kepadanya.

5. Jika seseorang melakukan dosa kemudian dia membongkarkannya dengan menceritakannya setelah dia lakukan. Atau dia melakukan dosa dihadapan orang lain.
maka orang yang melakukan dosa itu kemungkinan akan menggerakkan minat orang yang mendengarnya untuk melakukan hal sepertinya atau yang menyaksikan perbuatan itu. jika itu menyebabkan orang lain tergerak untuk melakukan hal yang sepertinya dan terdorong kepadanya serta menjadi sebab ke arah pelanggaran dosa tersebut, maka jadilah pelanggaran dosa yang dilakukannya itu sehingga dosa menjadi lebih keji.


***Kesan dan pengaruh kemaksiatan dan dosa terhadap pelakunya ialah :

~Terhalang untuk mendapatkan ilmu.

~Terhalang untuk mendapatkan rezeki.

~Melemahkan hati dan badan.

~Menghilangkan keberkatan usia.

~Membuat seseorang lebih gemar mengerjakan maksiat.

~Menyebabkan seseorang meremehkan Tuhannya.

~Menyebabkan seseorang memandang remeh terhadap dosa-dosa

~Merosakkan akal.
Sesungguhnya akal adalah cahaya sedangkan kemaksiatan itu dpt memadamkan cahaya akal.
Jika cahaya akal telah padam, maka akan tumpullah ia.

~Dosa-dosa akan menimbulkan pelbagai bencana di bumi.

~Menghilangkan perasan malu.

~Menimbulkan keresahan dan kegelisahan.

~Membutakan mata hati.

~Menjatuhkan martabat.

~Menyebabkan putusnya hubungan dengan Allah.

Selasa, 4 Ogos 2009

duhai sahabat...dengarkanLah..

video

ku tujukan lagu ini buat sahabat2 ku yg selalu dirindui..
mudah2an kita dpt bertemu lagi..kudoakan sahabat2 berjaya dalam
meneruskan perjuangan,,ku iringkan doa untukmu..

dengarlah sahabat2..bicara hatiku ini..

Isnin, 3 Ogos 2009

buat sahabat2ku...

Akrab Persahabatan
Album :
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua

Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara

Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Marilah contohilah Rasullulah
Di dalam bersahabat
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian

Sesegar hijau daunan
Begitulah kita diibaratkan
Tiada siapa yang bisa memisahkan kita
Antara kita semua

dalam kenangan

Nostalgia
Album : Amal Kerana Allah
Munsyid : Shoutul Amal
http://liriknasyid.com


Terkenang sebuah memori lalu
Kisah persahabatan kita bersama
Di dalam satu pengajian
Menuntut ilmu dan pengalaman
Mengingatkanku pengorbananmu
Terpahat padu di kalbuku

Bersama rakan taulan dan guru
Tawa riangmu menghiburkan hatiku
Indahnya suasana ketika itu
Terjalin ukhuwah sejati

Nasihatmu sungguh bermakna bagiku
Mengenalkanku erti kehidupan
Susah payah kita hadapi bersama
Itulah asam garam dalam kehidupan

Ya Tuhanku tabahkan hatinya
Kuatkan semangatnya untuk menghadapi hidup
Limpahkanlah maghfirah dan kasih sayang-Mu
Agar hidupnya sejahtera di dunia akhirat

Lirik: Shauqi
Lagu: Munirah
Solo: Mohd Sobri Abdullah

rindunye....

rindunyeeee....
rindu masa zaman kanak2..
rindu masa zaman sek tadika
rindu masa zaman sek rend kat sek desa temu jodoh..
rindu masa zaman sek agama bugisiah tampok
rindu masa zaman maahad johor..
rindu nye bile teringtkan sume kenangan dr zamn kanak2...
rindu pada kawan2 dr sekolah tadika....
rindunya....bile kte dpat bersua lagi...
kite bertemu dan kemudian berpisah..betapa indahnya di waktu pertemuan kte..tp sdhnye hati bile tbe waktu perpisahan..
begitulah lumrah kehidupan..kite bertemu dan berpisah,,masa terus berlalu tp kenangan n memori sentiasa tersemat dalam hati...

keluhan hati

salam semua!!! (^_^)

renung2kanlah wahai sahabat...

manusia mmg mudah alpa...iman bertambah dan berkurang,, boleh brubah dengan cepat mengikut peredaran masa n persekitaran..samaada berubah kepada baik dan xbaik..kdg2 drpd baik kepada xbaik..yg bgsnye yg xbaik kepada yang baiklah..

manusia ni..kdg2 ms sekolah rend jd harapan sek,harapan ckg2..tp bile da bsar,jd sampah masyarakat pula..kdg2 ms sek rend dia la yg paling xpndai..mmg cg2 xmgharap lgsungla..tp bile da bsar da dewasa,dia lah yg berjaya jd manusia berguna kepada masyarakat..

memang kita xleh nak nilai atau membuat kesimpulan dia ni mcm ni macam 2..sbb manusia ni mmg mudah berubah..kdg2 org yg kte benci 2 la yg jd kwan atau teman rapat kte..

tp ada gak kdg2 ble kte da bkawan rapat ngn seseorang 2..bile dia ad wat salah or silap yg mmg kte tau bnd 2 slh dr segi agama..tp nape kte sbg kawan xboleh nk nsihat kawan kite 2..mmg susah kan..dengan alasan, tkt kawan kte trasa ati, merajuk or jauh hati ngn teguran kte..

salah ke kalau kte tgur seseorang 2 yg mmg wat salah n teguran kte 2 bknlah ke arah kejahatn..tp ke arah kebaikan..dia xtau ke bahawa ape yg kte tgur tuk kebaikan ni adalah kerana sayang kte kpd dia..

emmm sdh bile kte menegur n dia merapu ckp kte bukan2...xsume ape yang kte buat sume betul kan..belajarlah menerima nasihat n teguran,krn sume 2 tuk kebaikan kte...amar maaruf nahi mungkar...!!

mudah2an mereka yang tidak boleh nak menerima nasihat or teguran...lembutkanlah hatimu dan kudoakn supaya Allah memberi petunjuk dan hidayah kepadanya...

aku hanya insan biasa yang xlari dari kesilapan dan dosa2...mudah2an Allah mengampuni dosa2ku..ibu bapaku,ahli keluargaku,guru2 ku,kawan2 ku...amin

Ahad, 2 Ogos 2009

hari cuti yg penat...

ASSALAMUALAIKUM...
thiah kpd sume2 pserta sukan yg menyertai...
sbtu ahad yg pnt sgt..
hari sabtu kami mewakili jannah lawan bola jaring..alhmadulillah dpt mengalahkn 1 group..
n xde rezeki kami tuk mng lwan lg 1 group..
ahad plak bermatian2 kami btanding..alhamdulillah dengan izin Allah kami
berjaya mengalahkn 2 group...walaupn pnt,,usaha kami mdptkn hasil yg baik..
skrg ni., msh dlm proses tuk menentukn group sape yg menang...

~kite tengok sape paling bnyk score~